Wat is Zapier en wat kan ik ermee?


Rinkel collega Janine
Janine Wilbrink
update: 14 mei 2022

Met Zapier koppel je verschillende programma's (apps) aan elkaar. Dit is een vorm van automatisering: je stelt eenmalig iets in en dit blijft werken. Bijvoorbeeld: als X voorkomt, gebeurt Y. Oftewel: een stukje handmatig werk verdwijnt.

Waar je gespreksdata voorheen enkel inzichtelijk was binnen ons Mijn Rinkel-platform, kun je dit nu ook koppelen met bijvoorbeeld Salesforce, HubSpot, Google Sheets, Word, MailChimp, Outlook, je kalender en nog veel meer.

We beantwoorden in dit artikel jouw eerste vragen over Zapier:


Wat kan ik automatiseren met mijn gespreksgegevens?

De mogelijkheden tot automatisering zijn nagenoeg eindeloos binnen Zapier. Wat je kunt automatiseren hangt af van de systemen die je gebruikt en waar je de beldata voor wilt gebruiken. We raden je aan om eerst te kijken of jouw software pakketten beschikbaar zijn binnen Zapier en of jouw wensen uitvoerbaar zijn.

Meer informatie over Zapier en het koppelen van apps via Zapier.


Wat zijn bekende apps waar ik mee kan koppelen in Zapier?

Binnen Zapier zijn meer dan 4.000 apps waar je mee kunt koppelen. De meest relevante koppelingen rondom jouw Mijn Rinkel gespreksgegevens zijn:

  • CRM-systemen (Salesforce, HubSpot)

  • Spreadsheets (zoals Google Sheets of Excel)

  • Project management-systemen (zoals Asana, Trello of Monday)

Arthur's gouden tip: Ook kun je zelf dashboards bouwen met de beschikbare data, met bijvoorbeeld Google Data Studio. Eenvoudig te koppelen met Google Sheets.


Hoe werkt de Zapier integratie van Rinkel?

  • Rinkel maakt verbinding met Zapier;

  • Zapier maakt verbinding met jouw CRM.

De data wordt vervolgens zo verwerkt (voorbeeld: inkomende oproep)

  • Inkomende oproep komt binnen (“Trigger”);

  • De data wordt vanuit het Rinkel platform naar Zapier gestuurd;

  • Zapier stuurt de data door naar jouw “Actie” (bijvoorbeeld je CRM-systeem);

  • De data van de inkomende oproep staat nu in jouw CRM-systeem.

Rinkel kan geen support ondersteuning bieden op het bouwen van Zaps, of het koppelen van bijvoorbeeld je CRM-systeem.